Show Filters

Vad är en ortopedisk korsett?

Syftet med våra ortopediska korsetter är att stödja din rygg för att lindra dina problem och din smärta på lång sikt. Våra ryggortoser är medicintekniska produkter som är utformade för att hjälpa dig fortsätta ett aktivt, normalt liv, fritt från smärta. Här hittar du inga stela korsetter som skräddarsytts av en ortopedingenjör, utan flexibla, justerbara och anpassningsbara korsetter, för att stödja din rygg, ländrygg och korrigera din hållning. Den ortopediska korsetten håller ryggraden eller axlarna på plats, passar både män och kvinnor, och med vissa av våra modeller kan du till och med utöva sport. Med rätt stöd och hållning kan du undvika smärta och i vissa fall hoppas på permanent bot. I vår butik hittar du även andra modeller av ortoser för olika delar av kroppen, t.ex. våra ortopediska stövlar, våra ortopediska proteser eller våra ortopediska kläder.

Vad är dålig hållning?

Det finns så många sätt att ha dålig hållning, utan att vi märker det. En hållning som vi ibland tycker är bekväm kan vara en riktig katastrof för vår ryggrad, axlar, nacke, muskler eller leder. Vi tänker inte alltid på att ha en rak rygg, när vi till exempel står eller sitter tenderar vi att böja oss framåt och detta kan orsaka felaktig justering av ryggraden och smärta i ryggmusklerna. Om du arbetar sittande vid ett skrivbord under långa timmar är din rygg förmodligen i en dålig position större delen av tiden. Om ditt jobb innebär att bära tunga laster eller om du är en idrottare som gillar att lyfta vikter, kanske du inte intar rätt position för din rygg och även här kommer du att känna smärta. Om du å andra sidan inte utövar någon sport alls eller mycket lite kan musklerna i ryggen stödja ryggraden mindre bra och orsaka smärta. Även överviktiga personer kan uppleva ryggsmärtor. Genom att inta en dålig hållning är musklerna spända, de utsätts för en större stress och det är därför vi får smärta i ryggen, nacken eller nackskinnet; migrän kan också förekomma. Genom att trötta ut din rygg tröttar du ut hela din kropp, men tack vare våra ortopediska korsetter kan du åtgärda allt detta.

Varför bära en ryggortos?

Ryggortoser eller ortopediska bälten används för att upprätthålla ryggraden och korrigera dålig hållning och är lämpliga för olika fall som t.ex:

• Reumatologisk behandling (artros, osteoporos, reumatoid artrit, ländryggssmärta)
  • Traumabehandling (fraktur, rachi trauma, etc.)
  • Före eller efter en operation
  • För att korrigera en ryggradsdeformitet
  • Vid inflammatoriska tillstånd
  • För att korrigera dålig hållning

Vilka är fördelarna med att bära en ortopedisk korsett?

Våra ortopediska korsetter, alla perfekt anpassade till varje persons morfologi, tack vare töjbara material och justerbara modeller, erbjuder dig stor komfort och optimalt stöd. Oavsett om det är en ortopedisk korsett för ländryggen eller en hållningskorrigerare, kommer våra produkter att lindra värk och smärta för en mer behaglig vardag. För de ganska styva ortopediska bältena för ryggen eller ländryggen, som vår ländryggskorsett och dess fyra stålstavar eller vår ryggkorsett, immobiliserar de en del av ryggen tillfälligt för att förhindra kollaps av ryggraden, för att minska trycket på ryggraden och korrigera deformiteter vilket hindrar dem från att bli värre. För våra mjukare modeller, som vår stora korsett eller vår andningsbara korsett, tack vare deras mjuka, ultra-stretchbara mesh, verkar de genom kompression för att stödja ryggraden och därmed lindra din ländryggssmärta medan du fortfarande är fri att röra dig. Med vår blandade ortopediska korsett kommer du till och med att kunna utöva lättare sportaktiviteter. När det gäller våra hållningskorrigerande korsetter håller de diskret din rygg på plats, går under bröstet som vår ortopediska korsett för axlar eller håller hela din överkropp som vår ställningskorrigerande ortopediska korsett för kvinnor, för män erbjuder vi ställningskorrigerande korsett för män, som också kommer att vara effektiv i händelse av en fraktur.